Direktlänk till inlägg 31 augusti 2012

Dr Seuss

Av Maria - 31 augusti 2012 21:03

Nu känner jag att det är dags att ta bladet från munnen!

Har gått och retat mig på ett och annat. Med risk för att själv hamna i en av dom kategorier jag retat mig på...eller kanske flera, men här kommer det!

Jag är så less på kverulanter, allvetare, översittare, gnällspikar, besserwissrar, energitjuvar och annat som jag inte ens kan sätta namn på!

Kan kräkas på alla "Vad var det jag sa?" "Så har vi aldrig gjort!" "Varför gör du/ni så?" "Varför gör du/ni INTE så?" "Så här ska man göra/tänka/känna." "Så här ÄR det!" "Lyssna på mig för jag vet!" "Det är mest synd om mig"  "Jag är bra och alla andra gör fel" Vill ni ha fler exempel? Nä tänkte just det!


Senast igår fick jag ett bryt när jag läste ett inlägg på FB. En uppfödare som påstog att om du ska köpa valp så ska du inte vända dig till en "utställningsuppfödare", vad nu det är?! Där får du ALDRIG köpa en valp av utställningskvalitet. Dessutom rabblar dom bara en massa oviktiga stamtavlor. Nej det viktiga är det genetiska. Dessutom är ju utställning bara skit! Det är en bedömningssport där alla som vinner känner domaren, är igenkänd eller har djupa kontakter innom SKK!

Det viktigaste är att hundarna är friska och mentalt stabila.

Nej dom behåller alla bra hundar själva så vänd dig du till en "antiutställningsuppfödare" ! Annars kan du bli fodervärd men då sitter du i en rävsax i 5 år utan möjlighet att påverka.


Ska vi reda ut detta? Tror inte det går!


Vad är en utställningsuppfödare? En som, förutom att bryr sig om hälsa, mentalitet och god hundhållning, tar hänsyn till rasstandarden?

Vill man ha en rastypisk hund, ska man då vända sig till någon som aldrig ställer ut?

Vad är genetik om inte det som finns bakom varje individ, alltså stamtavlan?

Om man anmäler sin hund till utställning, en bedömningssport, ska man då komma med ursäkter, klaga på domaren, hunden blev fel mätt, andra utställare gillar inte min hund...??

Att vara fodervärd, innebär det ett slavkontrakt? Läs vad som gäller på fodervärdsavtalet!


Till saken hör att denna "antiutställningsuppfödare" parar utan att ögonlysa. Man får hoppas att valparna är in i h...e trevliga!


Det mest tragiska är att det finns så många som är nya innom rasen som läser dessa "sanningar" och köper det rakt av eftersom skribenten verkar så ärlig och uppriktig.

Gruppen där dessa inlägg är gjorda kommer nu att plockas bort för min del. Riskerar annars blodstörtning!


Puhh! Det var en av kategorierna! Inser att jag måste dela upp det här på flera bloggar om jag inte ska skriva en hel roman här och nu.


Ibland dyker det upp riktiga guldkorn på FB. Igår såg jag denna. Han är klok han, Dr Seuss! Gillar speciellt nr 4 och 5!

 


Nu ska jag gå ut och dansa lite i regnet! Kram på er alla!


 




 
 
Ingen bild

Bettan

31 augusti 2012 23:21

Håller med fullt och fast. Notera även att denna "antiutställningsuppfödare" parar en tik som inte ens har åldern inne. Men det gör väl inget för hon har ju ändå registreringsförbud hos SKK nu!

 
Ingen bild

Maria

1 september 2012 09:36

Håller med helt och hållet... Följer med en annan tråd här på fb. "Superuppfödare" som siar och kan allt.. Även nybörjare som verkar kunna det mesta.. Men det ser ut som att det gäller bara sådana sjukdomar som registreras eller som finns i SKK:s register som är intressanta för dessa. Urinsten, magåkommor epilepsi mm verkar inte vara viktigt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 23 februari 2016 01:20

Att vara hunduppfödare är helt fantastiskt! Galet, påfrestande, nervpirrande, hjärtslitande men ack så fantastiskt! Det är nu mer än 30 år sedan jag hade min första kull. Då var jag lyckligt ovetande, skamligt jag vet, och förutsatte att allt sk...

Av Maria - 13 augusti 2015 19:48

Ja det kan men fråga sig! Under dom senaste veckorna har ett antal makabra våldsbrott hänt i vårt avlånga land. Nu senast två dödade inne på IKEA. Fruktansvärt och sorgligt för dom som drabbats! Nu måste jag bara säga STOP! Stop för vår flathe...

Av Maria - 2 april 2015 22:15


Vi är på en resa. En resa som startade den 25e juli 2013. En helt oplanerad resa som vi varken planerat eller bokat. En resa utan incheckning, packning eller taxfree. En resa där slutdestination ändrats under resans gång.   Vår researr...

Av Maria - 10 januari 2014 23:44

Sitter på Sky City med en sjuk älskling som sover med huvudet i mitt knä. Betraktar människor som passerar och tanken svindlar för en sekund över detta microkosmos jag befinner mig i. Livsöden som för en kort sekund korsar varandras väg, stryker ...

Av Maria - 1 januari 2013 18:44

2013... Ett nytt år som just fått navelsträngen klippt. Det gamla året har lagt sig att dö, eller är det så? Ja det är klart 2012 kommer aldrig tillbaka men allt det förde med sig kommer att leva kvar. Det var ett år som för mig började med lun...

Ovido - Quiz & Flashcards