Direktlänk till inlägg 10 januari 2014

Betraktelse

Av Maria - 10 januari 2014 23:44

Sitter på Sky City med en sjuk älskling som sover med huvudet i mitt knä.

Betraktar människor som passerar och tanken svindlar för en sekund över detta microkosmos jag befinner mig i.

Livsöden som för en kort sekund korsar varandras väg, stryker mot varandra, för att aldrig mer mötas igen.

I bakgrunden ligger en lågfrekvent matta av ljud. Prat, skratt, ett barn som gråter, klirrande porslin. Över trägolvet hörs taktfasta steg, några pratar i telefon med proppar i öronen, totalt omedvetna om sin omvärld. Det rasslar från passerande bagagevagnar och svag musik kommer från restaurangen på våningen ovanför.


Jag tittar på människor runt mig och funderar över vilka dom är. Vad tänker dom, vad känner dom? Vilka är dom och hur ser deras liv ut?

Den asiatiska flickan som sitter med dator och hörlurar....vad gör hon? Spelar poker, chattar online, skriver en avhandling om rymdfysik? När hon reser sig upp ser jag hennes jacka som talar om att hon går Väg & vatten på Luleå Universitet.

Mannen med lodenrock och ett vävt skoband som skärp, en glassbägare i handen. Han sätter sig vid ett bord, tar av sin rock och sätter ner sin glass. Varför sitter han bara med knäppta händer? Ber han? Varför äter han inte sin glass innan den smälter? Jo han väntar på sin dotter.

Den gamle mannen som sitter och läser en bok. Vad läser han?

Undrar om paret mitt emot med solbränna och taxfree kassar hade en misslyckad semester. Dom ser så ledsna ut. Var det bara hotellet som inte var bra eller åker dom hem till verkligheten? En tråkig och kärlekslös vardag?


I detta microkosmos inser jag att var och en av oss där på Sky City har vårt alldeles eget micromicrokosmos. Det är det som är våra egna liv.


Tänk så stort mitt liv är för mig men i betraktarens öga är det bara ett flyende intryck på en flygplats någonstans i världen.

Nån som undrar varför jag sitter där med min älsklings huvud i mitt knä. Drar en felaktig slutsats, precis som jag gör om dom.


Livet är ett mirakel! Var rädd om det och tänk på att alla människor har sitt eget värde!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 23 februari 2016 01:20

Att vara hunduppfödare är helt fantastiskt! Galet, påfrestande, nervpirrande, hjärtslitande men ack så fantastiskt! Det är nu mer än 30 år sedan jag hade min första kull. Då var jag lyckligt ovetande, skamligt jag vet, och förutsatte att allt sk...

Av Maria - 13 augusti 2015 19:48

Ja det kan men fråga sig! Under dom senaste veckorna har ett antal makabra våldsbrott hänt i vårt avlånga land. Nu senast två dödade inne på IKEA. Fruktansvärt och sorgligt för dom som drabbats! Nu måste jag bara säga STOP! Stop för vår flathe...

Av Maria - 2 april 2015 22:15


Vi är på en resa. En resa som startade den 25e juli 2013. En helt oplanerad resa som vi varken planerat eller bokat. En resa utan incheckning, packning eller taxfree. En resa där slutdestination ändrats under resans gång.   Vår researr...

Av Maria - 1 januari 2013 18:44

2013... Ett nytt år som just fått navelsträngen klippt. Det gamla året har lagt sig att dö, eller är det så? Ja det är klart 2012 kommer aldrig tillbaka men allt det förde med sig kommer att leva kvar. Det var ett år som för mig började med lun...

Av Maria - 29 november 2012 21:41

När en blomma bryts avI sin vackraste blomdå blir marken så tristoch så fruktansvärt tom.   Men kanske ändåatt det någonstans finnsen äng eller undangömd skreva,dit blommor som brutits för tidigtfår komma och fortsättaväxa och dofta och leva&hell...

Ovido - Quiz & Flashcards