Direktlänk till inlägg 4 september 2012

Avel del 2

Av Maria - 4 september 2012 21:26

Ja det var ju det där med avel...

Nu ska det handla om höns. Ja, ja jag vet att en del av er är spyless på mig och mina höns så ni kan sluta läsa här.


Har ni fattat hur mycket enklare det är att avla med höns än med hundar?!

1. Istället för valp så köper man avelsägg! Enkelt! Inga problem med att välja, alla ägg ser likadana ut på ett ungefär och innehållet vet man inget om förutom vilken ras det blir. Dessutom slipper man långa parningsresor! Det går bra att köpa ägg från andra sidan landet och få dom skickade med posten.

2. Det tar bara tre veckor innan äggen förvandlas till små gulliga dunbollar. Inget problem med svåra förlossningar, kejsarsnitt eller mjölkstockning.

3. Dom små liven klarar sig nästan på egen hand från dag ett. Inget problem med välling och avvänjning.

4. Höns blir aldrig rumsrena så det behöver man inte lägga ner tid på att träna.

5. Efter 3-8 månader, beroende på ras, börjar dom små hönorna lägga egna ägg. Vill man inte avla vidare direkt kan man antingen äta upp äggen eller lägga dom i kylen några veckor för att, när det passar en bäst, lägga dom i kläckaren eller under nån ruvvillig höna.

6. Inga vaccinationer, ögonlysningar eller meriteringar behövs. Äggen smakar likadant ändå.

7. Urvalet av föräldradjur är enkelt! Inga problem med att låta diverse incestuösa kopuleringar fortgå under flera generationer.

8. Dom kycklingar som växer upp till oönskade tuppar blir till utsökta grytor eller läggs på grillen.


Det här inlägget ska intas med en rejäl nypa salt om ni nu inte förstått det! Det är klart att avel på höns måste ske med förstånd, precis som med hundar.


Jag avslutar med några rader jag lånat från ett inlägg på Alternativ.nu.


"Höns är fågelvärldens motsvarighet till människor.

Människor är de bakbensgående, marklevande ättlingarna till trädlevande förfäder.
Höns är de bakbensgående, marklevande ättlingarna till flygande förfäder."

Kuckeliku på er alla!

  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Maria - 23 februari 2016 01:20

Att vara hunduppfödare är helt fantastiskt! Galet, påfrestande, nervpirrande, hjärtslitande men ack så fantastiskt! Det är nu mer än 30 år sedan jag hade min första kull. Då var jag lyckligt ovetande, skamligt jag vet, och förutsatte att allt sk...

Av Maria - 13 augusti 2015 19:48

Ja det kan men fråga sig! Under dom senaste veckorna har ett antal makabra våldsbrott hänt i vårt avlånga land. Nu senast två dödade inne på IKEA. Fruktansvärt och sorgligt för dom som drabbats! Nu måste jag bara säga STOP! Stop för vår flathe...

Av Maria - 2 april 2015 22:15


Vi är på en resa. En resa som startade den 25e juli 2013. En helt oplanerad resa som vi varken planerat eller bokat. En resa utan incheckning, packning eller taxfree. En resa där slutdestination ändrats under resans gång.   Vår researr...

Av Maria - 10 januari 2014 23:44

Sitter på Sky City med en sjuk älskling som sover med huvudet i mitt knä. Betraktar människor som passerar och tanken svindlar för en sekund över detta microkosmos jag befinner mig i. Livsöden som för en kort sekund korsar varandras väg, stryker ...

Av Maria - 1 januari 2013 18:44

2013... Ett nytt år som just fått navelsträngen klippt. Det gamla året har lagt sig att dö, eller är det så? Ja det är klart 2012 kommer aldrig tillbaka men allt det förde med sig kommer att leva kvar. Det var ett år som för mig började med lun...

Ovido - Quiz & Flashcards