Alla inlägg under juni 2010

Av Maria - 21 juni 2010 21:41

Ja men det är inte mycket kvar nu. Lite golv, finjusteringar, automatisk fönsteröppnare....

 

Men det viktigaste är att plantorna har fått flytta in! I går kväll tände vi en massa värmeljus och satte in i växthuset, bar in stolar och invigde med ett glas Mackmyra.

Morgonens frukost intogs också sittande i den go´a värmen med tomatplantorna som sällskap.

 

Nu kan jag med gott samvete åka till Danmark en vecka! Mycket jobb har det varit men det var det värt! Än en gång måste jag säga att inget varit möjligt utan Lunkan. Fattar ni att hon står ut med mig?!?!   

 

Nästan färdigt.

  

 

Fint ska det vara!

  

 

Undrar om det blir bra så här?

  

 

Byggmästaren!

  

 

Njuter!!!

  

 

Livet är bra gott att leva!

 

 

Av Maria - 17 juni 2010 23:40

Ja det gör faktiskt det...går sakta men säkert. Vi jobbar så mycket vi hinner mellan arbete, trimningar, veterinärbesök och annat.

Idag har vi kärrat och blandat sådär 1,5 m3 jord och fyllt i odlingsbäddarna. Om vädret tillåter blir det resning av gavlar och takåsen i morgon.

Sen går det nog fort att göra resten. Tomatplantorna som står i allt för lite jord vill inget annat än att flytta in!  

  

 

Nu har vi ju inte slutat med hundutställningar! Vi planerar för fullt för resan till WW-10. Hund och husvakten har varit på besök och fått en rundtur i skogen. Hundarna ska märkas med färgade band så hon vet vem hon ska ropa på när nån fattas. Mest troligt är det Sydney varje gång men för säkerhets skull...

Vi har 130 mil att köra på onsdag så det kommer att bli en tidig morgon. Sen är det bara färjan Varberg-Grenå och en liten bit bilkörning kvar innan vi landar vid vårt boende.

Det ska bli SÅ kul att träffa alla vi ska bo med. Golden- och labbefolk från Italien, Frankrike, Belgien och Sverige. Gissar att det blir en hel del gott vin, goda ostar och god mat!!   

 

Med på resan kommer min uppfödare av min första dvärgschnauzer, född 1988, hunden alltså. Det är väl häftigt?!

Dessutom kommer vi att ha med en hel del manlig fägring eftersom mina vänner Lisa och Linda har med sina respektive.   Kan bli annat än hundsnack på den här resan!   

Alla ni som har utställning i helgen, LYCKA TILL!

Ni som kommer till WW...Vi får se till att hålla fanan högt för svensk dvärgschnauzeruppfödning!!

 

En stor SOL   önskar jag till er alla!

Av Maria - 15 juni 2010 20:04

Det har blivit lite bloggande på sistone. Trots semester räcker inte tiden riktigt till.

Sen sist har det inte hänt så mycket på växthusfronten. Vi har pillat ihop gavlarna så dom står nu i garaget i väntan på fortsättningen.

Runt grunden ligger nu ett varv av rosa marmor. Flådigt värre!! Faktiskt mest av praktiska skäl så det blir lättare att komma åt att klippa gräset. Att det blev rosa var endast en fråga om tillgång.   

  

  

 

Jag har upptäckt att det inte är bara jag här i huset som tycker om att hålla på med plantor av olika slag. På bron har jag satt två stora krukor med blommor men någon annan, Keno??, tycker inte att det blev riktigt gjort. Han har lagt sin egen touch på den ena planteringen. Jag är inte helt övertygad om att han har gröna tassar??

  

 

I det "gamla" växthuset växer gurkorna så det knakar. Idag har dessa två fått hamna i salladsskålen.

  

 

Helgen som var ägnades åt hundutställning. Lördagen i Avsta i ett ruggigt regn- och blåsväder. Resultaten var väl inget att hurra för men det tog vi igen på söndagen i Vännäs. Roligast var lilla Elsa som tog cert och blev fjärde bästa tik på sin första utställning.   

Nu har tre ur den kullen tagit cert, endast 11 månader gamla. Lovar gott!

  

 

Nu laddar vi för resan till Danmark och WDS 2010. Det ska bli så kul att träffa en hel hög gamla vänner och kanske få en del nya också.

 

Ha det gott alla vänner och njut av livet!

Av Maria - 6 juni 2010 19:45

 Idag har vädret varit vänligare och vi har kunnat jobba utan regn.


Nu ligger andra varvet leca murat och klart och sargen till odlingsbäddarna också.

Jag är så nöjd med resultatet. Som vanligt har Lunkan varit guld värd. Hon ställer upp på alla mina galna tilltag och idéer med ett leende på läpparna. Vad gjorde jag utan henne!?


Hoppas nu att ersättningen för dom skadade delarna kommer i början av veckan så vi kan börja bygga själva växthuset.

Här ett par bilder av framstegen.


  


  


Simma lugnt!

Av Maria - 5 juni 2010 18:45

Idag har vi jobbat vidare med växthusbygget.

För några dagar sen kom leveransen med växthuset som består av ett plockepinn i jätteformat. En av fyra kartonger vet jag inte riktigt vad dom gjort med under transporten?? Tror den blivit överkörd av en truck eller något liknanade.

Det blev att ringa reklamation på Schenker och ta kontakt med Hobbyväxthus som lovade att skicka nya delar på en gång. Ska jag våga lita på det tro??

 

Hur som helst har vi gjort framsteg med grunden. Första varvet lecastenar är lagt, invågat och faktiskt...vi fick det att ligga i samma nivå där vi började som där varvet tog slut!

Detta trots att vädret inte varit helt på vår sida idag. Ömsom sol, regn och hagel. Det har blivit mycket springa in och ut.

Imorgon ska varv två muras ovanpå det första. Sen är det bara att invänta dom nya delarna till sockeln.

Här kommer några bilder från dagens arbete.

  

Start av första varvet.

 

  

Hagel i håret.

 

  

Hjälpredor.

 

  

Dagens resultat.

 

Ha det gott alla mina vänner! Det är gott för själen att se saker växa så sätt ett frö!!

 

 

Ovido - Quiz & Flashcards